Šok! Zelení nepřímo podpořili nové nádraží u řeky…

Z facebookové prezentace brněnské organizace Strany zelených. Slibují, že vysokorychlostní železniční spojení mezi Prahou a Brnem bude hotovo do 15 let. Tedy možná i dříve. V debatě níže dokonce ujišťují paní L. P., že je to realistický odhad.

Celostátní Zelení, samozřejmě s přizvukováním jejich brněnské organizace, v kampani k parlamentním volbám vyhlašují, že do 15 let od voleb bude mezi Prahou a Brnem jezdit vysokorychlostní železnice (viz obrázek). Tedy, pokud vyhrají. To se naštěstí nestane. Ale protože jsou Zelení strana, která Brnu v oblasti modernizace železnice dlouhá léta škodí, podívejme se, jak to s jejich slibem vlastně je.

Nutnou podmínkou pro přivedení vysokorychlostní železnice do Brna je přestavba železničního uzlu Brno. Jak známo, ta je možná ve dvou variantách – Řeka (kdy nové hlavní nádraží bude situováno v místě dnešního nádraží Brno-dolní) a variantou přestavby železničního uzlu Brno „Petrov“ (kdy nové nádraží bude situováno v místě tzv. Malé Ameriky).

Nejoptimističtější scénář výstavby varianty Petrov hovoří o potřebě 18 let na přípravu a realizaci celého projektu (viz další obrázek). Najdeme ho v poslední dokončené oficiální studii z roku 2014, která předcházela nyní dokončované studii proveditelnosti. Těchto 18 let platí za předpokladu, že se nic nezadrhne, nikdo nepodá žádnou námitku, žádnou žalobu, že všechna výběrová řízení poběží už během předchozích etap, na všechno budou v pravý čas peníze apod. Tyto předpoklady se samozřejmě nenaplní a zádrhele určitě nastanou. Reálných je proto nejméně 25 let.

Co to znamená? Především to, že varianta přestavby brněnského železničního uzlu Petrov, podporovaná, alespoň na oko, většinou Zelených, by mohla být dokončena někdy kolem roku 2040, spíše později. Jenže Zelení nám nyní slibují přivedení vysokorychlostní železnice do Brna už v roce 2033…

Poslední oficiální studie srovnávající varianty nového železničního uzlu pro Brno je studie Dopracování variant železničního uzlu Brno dokončená v roce 2014 (tato studie je ke stažení zde). Toto je harmonogram přípravy a realizace varianty Petrov, která znamená nové hlavní nádraží v místě dnešní Malé Ameriky. Harmonogram je velmi optimistický. Ale i podle něj trvá cesta od rozhodnutí o tom, že nový uzel bude ve variantě Petrov, k otevření nového nádraží dlouhých 18 let. Toto rozhodnutí lze čekat koncem tohoto roku.

Jak si to celé vyložit? Že by Zelení takto skrytě začali podporovat variantu Řeka, které dlouhá léta podráželi nohy? Varianta Řeka je totiž v mnohem pokročilejší fázi přípravy a do roku 2033 se bez potíží může stát skutečností. Anebo že by nevěděli, co slibují? Nejspíše ve svém celostátním programu jen plácají nesmysly hlava nehlava. Stejně volby nevyhrají, tak alespoň budou moci tvrdit, že oni chtěli, ale… …sorry jako, nevyhráli jsme.

Překvapení se tedy nejspíše neděje. Zelení nejspíš nezačali podporovat variantu Řeka. Jen se opět nezalamují se skutečností. Takže vlastně nic nového pod sluncem…

Témata našich článků: