Jedna minuta

Blíží se finální rozhodnutí o variantě nového železničního uzlu. Už jsme psali o tom, že varianta Řeka je dosažitelnější (článek Potřebujeme rychlé řešení nového železničního uzlu) a také že varianta Řeka je šetrnější k životnímu prostředí (článek Chtějme železniční uzel šetrnější k životnímu prostředí). Psali jsme také o bezpečnostních aspektech (článek Chtějme bezpečnější řešení nového hlavního nádraží). Nyní se budeme věnovat cestovním dobám veřejnou hromadnou dopravou, tj. regionálními autobusy, vlakem a MHD.

Součástí studie proveditelnosti nového železničního uzlu Brno je analýza, jak se změní cestovní doby veřejnou dopravou z různých míst v kraji na různá místa v kraji. Podstatnou otázkou je, jak se změní cestovní doby z kraje na různá cílová místa v Brně. To zpracovatelé studie proveditelnosti zjišťovali velmi důkladným dopravním modelováním. Zjistili, že obě varianty nového železničního uzlu znamenají úsporu cestovních dob. Zjistili, že pro variantu Řeka bude průměrná úspora na jednu cestu z kraje do Brna (až na cílové místo) 4 minuty proti dnešku. Pro variantu Petrov bude tato úspora 5 minut. Rozdíl je tedy 1 minuta ve prospěch varianty Petrov.

Podporujeme variantu Řeka. Nic na světě není ideální. Ani nový železniční uzel s nádražím u řeky nebude ideální, bude „jen“ výrazně lepší. Jedním ze záporů jsou právě delší cestovní doby směrem na sever od nádraží a ze severu kraje, protože nové hlavní nádraží bude o 800 metrů dál na jih. Město se bude rozvíjet a s ním cílové lokality, ale v určité míře tato nevýhoda v porovnání s dneškem přetrvá. Je nesmysl to jakkoli zakrývat.

Lidé cestují z různých míst na různá místa. Proto je třeba souhrnně posuzovat průměrné úspory na jednu cestu. Zopakujme, že významné úspory cestovních dob přinesou obě varianty, Řeka i Petrov. Varianta Řeka znamená v průměru úsporu o 1 minutu nižší. Podstatná otázka je, jestli je to nepřijatelné a co je na druhé misce vah?

Pokud bychom tvrdili, že tento jednominutový rozdíl je tak zásadní, že je třeba mít variantu Petrov, říkáme, že kvůli této jedné minutě chceme čekat dalších 15 let na to, že se možná podaří postavit nové nádraží pod Petrovem. Znamenalo by to, že by Brno muselo přesvědčit stát, že kvůli této jedné minutě stojí za to investovat dvakrát více do připojení vysokorychlostní železnice (47 mld. Kč namísto 23 mld. Kč ve variantě Řeka). Znamenalo by to, že vydržíme 7 a možná více let bez železnice na hlavním nádraží a po stejnou dobu vydržíme dopravní uzavírky v kritických místech pro ostatní druhy dopravy. Znamenalo by to, že kvůli této jedné minutě budeme mít řešení horší pro životní prostředí násilně vtlačené mezi ulice Nové Sady a Uhelnou se všemi z toho vyplývajícími důsledky. Znamenalo by to i řadu dalších ústupků.

Tato jedna minuta méně na časových úsporách za nic z toho nestojí. V otázce nového železničního uzlu pro Brno je třeba jednat. Máme poslední reálnou příležitost tento problém vyřešit. Víme, že zelená část vedení města a ekologističtí aktivisté dělají a budou dělat vše pro to, aby Brno o tuto příležitost přišlo. Znovu se jim postavíme. Dokázali jsme zelenou chobotnici porazit v loňském referendu o nádraží. Dokážeme to i nyní. Jsme tým zkušených a pracovitých lidí. Jsme Brno+ a jdeme do toho!