Chtějme bezpečnější řešení nového hlavního nádraží

Blíží se finální rozhodnutí o variantě nového železničního uzlu. Už jsme psali o tom, že varianta Řeka je dosažitelnější (článek Potřebujeme rychlé řešení nového železničního uzlu) a také že varianta Řeka je šetrnější k životnímu prostředí (článek Chtějme železniční uzel šetrnější k životnímu prostředí). Tentokrát se budeme věnovat otázce, které řešení nového hlavního nádraží je bezpečnější.

Přestože se České republice prozatím terorismus vyhýbá, nikde není psáno, že to tak bude i v budoucnosti. Evropská města se stala terčem řady teroristických útoků. Teroristy přitahují místa, kde se shromažďují lidé. Hlavní vlakové nádraží velkého města bezpochyby je takovým rizikovým místem.

Je proto vhodné se zamyslet, jak jsou na tom dvě možná řešení nového hlavního nádraží z hlediska bezpečnosti. Důležité je vnitřní uspořádání nádraží a jeho okolí, ale také kontrola a možnost jednotlivé části nádraží rychle evakuovat a uzavírat. V potaz je třeba brát i výhrůžky, které se po prošetření ukáží jako plané.

Řez novým hlavním nádražím ve variantě Petrov. Zde je vidět vzájemná poloha nadzemní a podzemní části nádraží v této variantě.

Nové hlavní nádraží ve variantě Petrov bude komplikovanou stavbou o čtyřech podlažích. V úrovni +1 mají být zakřivená nástupiště nádraží pro regionální a běžné dálkové spoje. V úrovni 0 má být nový vestibul. V úrovni -1 mají být spojovací chodby mezi nadzemní částí hlavního nádraží a jeho podzemní částí, která se má nacházet v úrovni -2. V podzemní části nového nádraží pod Petrovem mají zastavovat vysokorychlostní vlaky. Nadzemní část přitom nemá být nad podzemní částí, ale mají být půdorysně vedle sebe. Nové hlavní nádraží pod Petrovem by bylo složitou soustavou podzemních prostor a různě tvarovaných schodišť a průchodů. Kontrola, rychlá evakuace a uzavření takového komplexu by v případě hrozby teroristického útoku nebyly jednoduché.

Naproti tomu nové hlavní nádraží ve variantě Řeka bude jednoduchou strukturou. Nová nástupiště železničního nádraží budou přímá a všechna v jedné v úrovni +1. V případě hrozby teroristického útoku lze takovou stavbu evakuovat a uzavřít rychle a účinně. Nutno dodat, že ve dvou možných podvariantách varianty Řeka se počítá se zapojením chrlické trati do podzemní stanice. Tato podzemní stanice však bude velmi přehledná a bude přímo pod novým hlavním nádražím.

Je jasné, že nové nádraží u řeky Svratky znamená vedle dalších výhod také bezpečnější řešení. V době možných teroristických útoků jde o důležité hledisko. V otázce nového železničního uzlu pro Brno je třeba jednat. Máme poslední reálnou příležitost tento problém vyřešit. Chtějme takové řešení, které bude odpovídat bezpečnostním požadavkům doby.

Témata našich článků: