Brno volí nádraží u řeky. Opravdu?

Tímto textem se vracíme k Zastupitelstvu města Brna, které v úterý 27. 2. 2018 schválilo stanovisko města ke studii proveditelnosti železničního uzlu. Jinak řečeno, toto zastupitelstvo za město vybralo varianty nového uzlu. Ano, zastupitelstvo schválilo jako nejvhodnější variantu Řeka v podvariantě „c“. Nicméně k tomuto rozhodnutí připojilo nesmyslnou, zbytečnou a nesplnitelnou podmínku. A to je problém. Podívejme se na to podrobně.

Správa železniční dopravní cesty položila městu tři základní otázky:

  1. Které varianty doporučujete jako nejvhodnější?
  2. Které varianty nedoporučujete, ale považujete je za přijatelné?
  3. Které varianty považujete za nepřijatelné?
Jaké odpovědi schválilo Zastupitelstvo

Které varianty doporučujete jako nejvhodnější?

Město Brno doporučuje k realizaci variantu Ac s podmínkou, že v časově blízkém období bude realizována smysluplná funkční etapa SJKD.

Vysvětlení: „Ac“ je označení pro variantu Řeka v podvariantě „c“. „SJKD“ je zkratka pro kolejový diametr, což je podzemní železnice z Komárova až do Králova Pole.

Které varianty nedoporučujete, ale považujete je za přijatelné?

Město Brno nedoporučuje variantu Ab a B1b, ale považuje ji za akceptovatelnou.

Vysvětlení: „Ab“ je označení pro variantu Řeka v podvariantě „b“. „B1b“ je označení pro variantu Petrov v podvariantě „1b“.

Které varianty považujete za nepřijatelné?

Město Brno považuje za neakceptovatelné varianty Bez projektu, A a Aa.

Vysvětlení: „Bez projektu“ je označení pro nulovou variantu, což je pouhá oprava dnešního nádraží. „A“ a „Aa“ jsou podvarianty varianty Řeka.

Jaké odpovědi jsme navrhovali my

My jsme však považovali za nebezpečné, aby město Brno nebylo po 100 letech schopno poslat do Prahy jasný a jednoznačný signál. Žádné ale, kdyby, za podmínky, ale jasné a jednoznačné slovo pro tu, nebo onu variantu. Proto jsme Zastupitelstvu navrhli alternativní odpovědi:

Které varianty doporučujete jako nejvhodnější?

Statutární město Brno doporučuje k realizaci variantu Ac.

Které varianty nedoporučujete, ale považujete je za přijatelné?

Statutární město Brno nedoporučuje variantu Ab, ale považuje ji za akceptovatelnou k realizaci.

Které varianty považujete za nepřijatelné?

Statutární město Brno považuje za neakceptovatelné variantu B se všemi podvariantami, variantu Bez projektu a varianty A a Aa.

 

Náš komentář

Čekali jsme, že Brno konečně rozhodne, že po dlouhých letech konečně vyšle do Prahy jasnou odpověď. Místo toho Zastupitelstvo schválilo nesmyslnou slátaninu.

Kolejový diametr podporujeme všichni. Ale příprava diametru spočívá už v tom, že je zvolena právě varianta Ac. Obsahuje totiž stavební přípravu diametru. Proč tedy nadbytečně podmiňovat nové nádraží touto nebezpečnou podmínkou? A co to vlastně znamená, že „v časově blízkém období bude realizována smysluplná funkční etapa“ diametru…? V jednom má náměstek primátora Martin Ander (Zelení) pravdu: postavit diametr, ani jeho „smysluplnou funkční etapu“, nelze současně s nádražím u řeky stihnout. Tato podmínka je prostě nesplnitelná.

Takto rozhodnutí Zastupitelstva komentovala na Facebooku zelená neziskovka NESEHNUTÍ, která vede boj proti nádraží u řeky. Aktivisté jsou spokojeni. Dobře vědí, že nesplnitelnost podmínky, kterou si do odpovědi na první otázku prosadili Žít Brno a Piráti, ve výsledku znamená podporu varianty Petrov…

Pokud se tedy nenaplní podmínka s diametrem, padá pod stůl i varianta Ab (Řeka v podvariantě „b“). Z toho pak vyplývá, že město vlastně chce variantu B1b (Petrov v podvariantě „1b“). Vypadá to jako kompromis, ale je to past. Nebezpečná past. Proto také mohl Matěj Hollan s klidem hlasovat pro. Proto také zelení aktivisté z neziskovky NESEHNUTÍ usnesení Zastupitelstva přivítali (viz obrázek).

Osudovou roli sehrály nezelené koaliční strany (ANO, KDU-ČSL a TOP09) včetně KSČM a jejich tragická naivita, že schvalují kompromis. Přitom schválili přesně to, co Matěj Hollan (Žít Brno) a aktivisté z neziskovky NESEHNUTÍ potřebovali. Pro náš návrh usnesení hlasovaly nakonec pouze dvě strany: ODS a ČSSD. A to se patří ocenit. Kdyby alespoň jedna nezelená koaliční strana nebo KSČM pochopila, oč běží, nakonec by prošlo to, co jsme navrhovali: jednoznačné stanovisko pro variantu Řeka.

Celý tento „kompromis“ lze přeložit asi takto: „My Brňané si tedy od státu vezmeme těch 40 miliard Kč na nové nádraží, ale jen když nám dáte dalších 20 miliard Kč na „metro“, které ale nemáme ani trochu připraveno…“ Jenže kdo chce moc, nemá nakonec nic…

Závěr

Brno v úterý 27. 2. 2018 mohlo říct jednoznačné slovo. Namísto toho máme slátaninu, nad kterou se hranicemi Brna bude kroutit hlavou. Ale čemu se divíme, když městu vládne ANO, které v neděli vyzve Matěje Hollana, aby se vzdal řízení resortu dopravy, a jen dva dny nato mu ustoupí v tak zásadní dopravní otázce (ona podmínka totiž byla ještě v pondělí 26. 2. 2018 měkčí, sice také nepřijatelná, ale měkčí)…

Zelení (Žít Brno, Piráti a zelené neziskovky bojující proti městu) tak mají, co potřebovali. Další prostor pro své nekonečné obstrukce. Nezelené koaliční strany žijí v bludu, že vyhrály a dosáhly kompromisu. A naše město? Zase bude pro smích a zase hrozí, že ostrouháme. Ještě nějaký čas to bude vypadat, že Brno chce Řeku. Ale až to budou zelení potřebovat, vytáhnou znovu do boje. Tentokrát s argumentem, že diametr nebude a tak nesmí být ani nádraží u řeky. Tak jsme si to přece schválili…

Máme už dost nebezpečných kompromisů, které poškozují naše město. Proto jdeme na podzim do voleb. Jsme Brno+ a bráníme budoucnost našeho města!


Vystoupení předsedy Brno+ Roberta Kotziana na jednání Zastupitelstva města Brna dne 27. 2. 2018: