Auta nejsou anonymní krabice

Město zpola ovládají zelení politici, tj. Zelení, Žít Brno a Piráti. Zelený politik řídí dopravu (náměstek primátora Matěj Hollan). Zelení politici ovládají také radnici největší městské části Brno-střed. V poslední době se zelení několikrát vyjádřili k používání aut. Jejich výroky stojí za povšimnutí. Od zelené místostarostky městské části Brno-střed se dozvídáme, že „Auta na ulicích zabírají prostor, který patří nám všem, takže je fér, když za něj majitelé aut zaplatí přiměřenou cenu… …Auta nám svým způsobem ukradla veřejný prostor. Ve většině ulic stojí všude, i tam, kde nemají co dělat. Nestačí jim místo na silnicích, uzurpují si chodníky a ti nejdrzejší či nejzoufalejší řidiči najíždí na trávu.“ Od zeleného náměstka primátora Andera jsme dozvěděli, že „…za diskriminaci by se dalo označit i to, že za zabírání veřejného prostoru parkujícím autem se na většině území města vůbec neplatí. Veřejný prostor patří všem, není tedy fér, když z něj mohou více těžit jen ti, co volí „prostorově náročné způsoby dopravy“…“

Shrnutí postoje Brno+ k rezidenčnímu parkování, které vyšlo 29. 4. 2017 v deníku Rovnost.

Shrnutí postoje Brno+ k rezidenčnímu parkování, které vyšlo 29. 4. 2017 v deníku Rovnost.

Na stole je projekt rezidenčního parkování, které má spočívat v tom, že v určité vymezené oblasti budou bez omezení moci parkovat pouze ti, kdo tam mají trvalé bydliště. Ostatní v této oblasti města budou platit parkovné. Nicméně i rezident bude muset za parkování ve své oblasti platit 900 Kč ročně. Přitom tím nezíská záruku parkovacího místa, ale jen zvýšení pravděpodobnosti, že místo najde. A to je za 900 Kč dost málo. Je to v podstatě jen další daň.

Jenže ejhle, zelení se v rezidenčním parkování našli. Proč? Nenávidí auta. Sice vědí, že se bez nich člověk úplně neobejde, ale rádi by nám nakázali, abychom se jich v co největší míře vzdali. Prohlašují o autech, že kradou veřejný prostor, který patří všem. Auta jako zdroj útlaku svého druhu! Moralisticky hovoří o férovém využívání veřejného prostoru a auta, která jej zabírají příliš mnoho, je třeba zpoplatnit.

Zelení vědí, že nám nemohou zakázat auto mít a používat. Vědí ale také, že nám to mohou znepříjemnit. A tak se prodchnuti kýčovitým humanismem kdykoli rádi dojmou tím, jak tento „prostorově náročný způsob dopravy“ krade prostor těm nejslabším, maminkám s dětmi, starším lidem a pěším vůbec. A ospravedlnění dalšího tahání peněz z motoristů a omezování aut je zde.

Když před rokem a půl vedení města vybíralo vizi pro zpracování tzv. Plánu mobility, vybralo aktivistickou vizi Zbyňka Sperata. Nebyla sice z několika hodnocených vizí nejlepší, ale vyhovovala zeleným. Vždyť obsahuje takové cíle jako třeba do roku 2050 snížit počet domácností vlastnících auto o 20 %. Dnes je Plán mobility před dokončením a podle toho vypadá. Je to důležitý strategický dokument pro plánování rozvoje dopravy. Zelení utahují šrouby systematicky.

Rezidenční parkování je opatření, které je třeba užívat s citem a pouze tam, kde může pomoci. Smyslem rezidenčního parkování je, vlastně spíše bylo, v rozumné míře upřednostnit Brňany. Zelení však pochopili svou příležitost a chtějí si z něj udělat klacek na auta. Tento zpolitizovaný přístup k regulaci parkování nemůže dopadnout dobře.

Auta především nejsou žádné anonymní krabice, které se jen tak pohybují po městě a, slovy zelených, kradou veřejný prostor ostatním. V autech jezdí konkrétní lidé a jezdí jimi proto, že to potřebují. Zelení jsou zvláštní kasta lidí pohybujících se hlavně mezi veřejným sektorem, univerzitami a neziskovkami. Je proto patrně mimo jejich chápání, že někdo může auto potřebovat pro svou práci a podnikání, že lidé se nevozí autem pro svou pohodlnost, ale proto, aby zvládli to, co zvládnout musí.

Přístup zelených k brněnské dopravě jsem kdysi s nadsázkou nazval dopravní totalitou. Mám čím dál větší pocit, že jsem se docela trefil. Bohužel. Auta veřejný prostor nekradou. Veřejný prostor je utvářen svobodnými lidmi pro svobodné lidi přiměřeně jejich potřebám. Hovořit o krádeži veřejného prostoru je zelený ideologický nesmysl. Lidé chtějí a potřebují jezdit auty. Proto si prostřednictvím institucí (stát, kraje, obce) budují silniční infrastrukturu. To není krádež, ale svobodná demokracie. Pochopí to někdy zelení?

Témata našich článků: