Záludná Anderova hra s posudky expertů k nádraží

Dokumenty ke stažení
Zadání posudků i posudky si můžete stáhnout níže pod článkem.
V polovině listopadu, kdy už bylo ze studie proveditelnosti jasné, že i stanovisko Kanceláře architekta města s velkou pravděpodobností dopadne ve prospěch varianty Řeka, přišel náměstek primátor Martin Ander na radu města s překvapivým návrhem. Chtěl, aby se ke studii proveditelnosti nového železničního uzlu Brno vyjádřili také experti z různých vysokých škol. Rada města Brna na Anderův návrh přistoupila…

K této inciativě náměstka Andera jsme v článku Manipulativní hra zelených o nádraží napsali: „Cokoli, co tento „nezávislý“ tým expertů jmenovaný radou města Brna na návrh zeleného náměstka Andera vyprodukuje, bude nedůvěryhodné a k ničemu.“ Napsali jsme to, protože bylo jasné toto:

  1. Tento tým „nezávislých“ expertů byl nejméně z poloviny na straně zelených a tím zcela nedůvěryhodný.
  2. Varianty nového železničního uzlu musí být hodnoceny komplexně, z hlediska dopravního (železniční doprava, integrovaná doprava, MHD a individuální), ekonomického, z hlediska rozvoje města a dopadů na životní prostředí apod. Je třeba brát v úvahu vysokorychlostní tratě. Přesto náměstek Ander předložil zadání pro tento tým „nezávislých“ expertů, které říká, že tito experti mají varianty nového uzlu úzce posoudit jen ze dvou z mnoha důležitých hledisek. Jinak řečeno, zadání pro tyto experty bylo úmyslně manipulativní.

Základní vada těchto posudků tedy tkví již v jejich zadání, které sestavil náměstek Ander. Na první pohled zadání vypadá neškodně. Ale jen na první pohled, než si uvědomíme, co v něm je, ale především to, co v něm není. Do tohoto manipulativního zadání náměstek Ander zahrnul pouze otázky, u kterých si byl jistý, že mu budou vyhovovat odpovědi. Posudky byly hotové už před Vánocemi. Náměstek Ander je měl pěkně připravené v šuplíku, aby je mohl účelově vytáhnout až se mu to bude hodit. Například právě v den, kdy tým městského architekta Michala Sedláčka oficiálně sdělí své stanovisko. A to se také nyní stalo.

Manipulativnost politikem-aktivistou Anderem vybraných otázek se nejlépe projevila na poslední otázce, kterou doplnili přímo na jednání rady města nezelení radní. Jakousi náhodou pouze na tuto otázku experti odpověděli tak, že lepší je varianta Řeka. Nemohli ani jinak.

Celá tato hra náměstka Andera, Zelených, Žít Brno a Pirátů je pěkně záludná. Nedaří se jim prosadit svůj názor v zastupitelstvu kraje ani města. Nevyšel jim ani dlouho plánovaný scénář s městským architektem, který měl v rozhodném okamžiku triumfálně podpořit variantu Petrov. Tým městského architekta studii proveditelnosti posoudil důkladně a ve všech souvislostech (video z prezentace KAM je ke shlédnutí zde).

Náměstek Ander a s ním všichni zelení reagovali záludným trikem s „nezávislými“ experty. Zelení už zase začínají svoji aktivisticko-politickou zákopovou válku proti vlastnímu městu. Tito lidé nejsou schopni uznat, že se mýlí. Nejsou schopni ustoupit drtivě převažujícímu názoru, že lepší pro Brno je varianta Řeka.

V otázce nového železničního uzlu pro Brno je třeba jednat. Máme poslední reálnou příležitost tento problém vyřešit. Víme, že zelená část vedení města a ekologističtí aktivisté dělají a budou dělat vše pro to, aby Brno o tuto příležitost přišlo. Znovu se jim postavíme. Dokázali jsme zelenou chobotnici porazit v loňském referendu o nádraží. Dokážeme to i nyní. Jsme tým zkušených a pracovitých lidí. Jsme Brno+ a jdeme do toho!

 


Zadání pro „nezávislé“ experty je ke stažení pod tímto odkazem. Poslední otázka doplněná na návrh nezelených radních v tomto znění není uvedena. Tato doplněná otázka se tázala na dopady variant na město během výstavby.

Posudky nakonec odevzdali čtyři ze šesti oslovených expertů. Odevzdané posudky si můžete stáhnout, pokud kliknete na jméno autora: